بعد از ورزش چی بخوریم؟ قسمت 3

فهرست مطالب

غذا بعد از ورزش : تأمین کننده پروتئین کدامند؟

حال که متوجه شدیم کدام یک از انواع غذا بعد از ورزش باید در لیست وعده‌های ما قرار بگیرید به تامین کننده‌های پروتئین اشاره خواهیم کرد.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ نیز به مانند برنج، بر اساس تصورات غلط در مورد داشتن مواد غذایی نامناسب توسط ورزشکاران بعد از ورزش و انجام تمرینات مصرف نمی‌شود. علاوه بر این عده‌ای از بوی نامناسب زرده تخم‌مرغ شکایت دارند و فقط سفیده تخم‌مرغ را می‌خورند. با این وجود، تمامی تصورات نادرست است. تخم‌مرغ ماده مغذی است که در خود تمامی ویتامین‌های محلول در چربی و آب را دارد و در کنار آن‌ها، اسیدآمینه و پروتئین‌های لازم برای بازسازی مجدد عضلات را نیز تأمین می‌کند؛ بنابراین خوردن کامل تخم‌مرغ بعد از ورزش لازم و مفید است. از خوردن حد تعادل ۴ تا ۵ تخم‌مرغ تجاوز نکنید.

پنیر

پنیر به عنوان یک محصول حاصل از شیر دارای مقادیر کافی از کلسیم، پروتئین و سایر مواد مغذی است. بعضی از پنیرها را می‌توان در کنار سالاد و غذاهای مختلف بدون هیچ شوری و نمک اضافی بخورید. تکه‌ای از اواکادو، نان گندم یا مقداری کاهو را با پنیر در ظرفی ترکیب کنید و بعد از ورزش آن را میل کنید تا عضلاتتان فرصت کافی برای بازسازی عضلات و ماهیچه‌هایتان داشته باشید.

ماست فرآوری شده

سعی کنید ماستی خریداری کنید که دارای پروتئین کافی باشد. به عنوان یک میان وعده، ماست شما را تا حداکثر چند ساعت سیر نگه دارد تا نیازی به خوردن مواد اضافی نداشته باشید. همچنین ماست را می‌توانید به همراه میوه و سبزی‌ها مختلف بخورید.

 

وقتی صبح‌ها ورزش می‌کنید بدن شما تمایل بیشتری برای چربی سوزی دارد، به ۲ دلیل:

پایین بودن سطح قند خون، بدن را مجبور می‌کند به دنبال منابع دیگری برای تأمین انرژی بگردد، بنابراین از ذخایر چربی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

میزان هورمون‌هایی که چربی سوزی را تسریع می‌کنند (مانند کورتیزول) صبح‌ها بالاتر است.

مرغ

مرغ یکی دیگر از مواد مغذی برای تأمین پروتئین است که می‌توانید بعد از غذا بخورید. مرغ را بدون هیچ پوستی باید بخورید تا چربی اضافی همراه با آن میل نکنید. پروتئین موجود در گوشت مرغ به سختی قابل‌هضم است و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بدن به پروتئین لازم برای بازیابی عضلات دست پیدا کند. به همین دلیل سعی کنید گوشت مرغ را به همراه سبزی‌ها، میوه‌ها و روغن کافی میل کنید تا هضم راحت‌تر داشته باشد.

قارچ

قارچ کالری کمتر دارد و بخش عظیمی از آن را پروتئین شامل می‌شود. نصف لیوان قارچ ۱٫۱ گرم پروتئین دارد. انواع مختلفی از قارچ‌ها وجود دارد که شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها به عنوان تأمین کننده پروتئین بخورید.

ماهی تن

تن منبع عالی برای تأمین پروتئین و چربی‌های سالم است. کنسرو ماهی دارای ۷٫۱ گرم پروتئین و ۷۸٫۷ گرم اسید چرب امگا ۳ است. همچنین ماهی تن دارای ترکیبات سلنیوم است که از اکسید شدن هموگلوبین و میوگلوبین در خون جلوگیری می‌کند و باعث افزایش خون‌رسانی می‌شود. سلنیوم علاوه بر خون‌رسانی، مسمومیت حاصل از ترکیبات جیوه را نیز از بین می‌برد. ماهی تن را به همراه سبزی‌ها و برخی دیگر از مواد مغذی میل کنید تا عضلات شما مواد مغذی کافی برای بازسازی داشته باشند.

در این سری مقالات و مقاله بعدی در مورد تامین کننده چربی صحبت خواهیم کرد.

برای مطالعه بهتر حتما مقالات قبلی مارا مطالعه کنید.

× .