مهمترین نقش پروتئین در بدن

فهرست مطالب

مهمترین نقش پروتئین در بدن از جمله مباحث جذاب در زمینه تغذیه است؛ پروتئین ها از انواع درشت مولکول های زیستی هستند که از کربن، هیدروژن، ازت و اکسیژن تشکیل شده اند و بعد از آب بیشترین ماده موجود در بدن می باشند که مهمترین نقش آنها تامین انرژی بوده و این ماده مغذی برای ساخت و ترمیم عضلات و سایر بافت های دیگر بدن از جمله خون، غضروف، استخوان و پوست بسیار حایز اهمیت است.

مهمترین نقش پروتئین در بدن چیست؟

ابتدا لازم به ذکر است که نقش پروتئین تنها منوط به بک یا دو فایده نمی باشد و متشکل از مزایای فراوانی است که در زیر بیشتر به آن می پردازیم.

بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن

سیستم دفاعی بدن برای مقابله با انواع میکروب ها، باکتری ها و همچنین حفظ سلامت بدن شدیدا نیازمند وجود پروتئین ها می باشد. سیستم ایمنی بدن با تولید آنتی بادی هایی که از پروتئین ها می کند، از بدن در برابر بیماری ها نیز محافظت می کند.

نقش ساختاری در بدن

هیچ می دانستید که تمامی اعضای بدن شما به نحوی از پروتئین ها ساخته شده اند. از مو گرفته تا ناخن و اندام های اسکلتی بدن شامل پروتئین می شوند، و بواسطه آن است که راه می روید و حرکت می کنید.

حامل مواد غذایی در بدن

یکی دیگر از وظایف پروتئین ها حمل مواد غذایی از یک نقطه از بدن به نقطه دیگر است. پروتئین ها سدیم، پتاسیم، ویتامین ها و اکسیژن را در بدن به منظور ارتقاء عملکرد اعضای بدن نیز جا به جا می کنند.

تامین انرژی

گاهی اوقات در گرسنگی های مفرط بدن بعد از سوزاندن ذخائر کربوهیدرات و چربی شروع به مصرف ذخائر پروتئین می کند. و در مقابل اگر بدن با مقدار بیش از اندازه پروتئین مواجه شود، پروتیئن اضافی فورا به صورت گلوکز و یا چربی در بدن ذخیره می گردد.

اگر شما از دسته گیاه خواران هستید مقاله بعدی ( پروتئین های گیاهی ) را حتما مطالعه کنید

 

× .