آموزش اصول اولیه موج سواری

فهرست مطالب

در بین ورزش های آبی، موج سواری یکی از مفرح ترین ورزش هاست و علاقمندان بسیاری دارد. این ورزش هم مفرح است و هم هیجان انگیز و به ویژه در فصل تابستان طرفداران زیادی دارد. حتما تصاویر و ویدئوهایی از موج سواری دیده اید و شاید آرزو داشتید خودتان هم موج سواری یاد بگیرید. در این مطلب قصد داریم به آموزش موج سواری بپردازید و اصول اولیه و ضروری در این ورزش آبی را برای شما توضیح دهیم. مطمئنا پس از خواندن این مطلب موج سوار حرفه ای نمی شوید اما شناخت خوبی از این ورزش پیدا می کنید و با تمرین و ممارست می توانید از موج سواری لذت ببرید. در ادامه با الی گشت همراه باشید.

قبل از هرچیز برای آموزش موج سواری باید تجهیزات لازم را تهیه کنید. مهم ترین وسیله در موج سواری، تخته موج سواری است. به کسانی که تازه می خواهند موج سواری را یاد بگیرند توصیه می شود تخته موج سواری فومی تهیه کنند و از خرید تخته های فایبرگلاس خودداری کنند. درست است که با تخته های فومی شبیه موج سوارهای حرفه ای نمی شوید اما این تخته دو مزیت بسیار مهم دارند:

به عنوان کسی که تازه می خواهید موج سواری را شروع کنید باید مراقب سلامت و ایمنی خود باشید. در ابتدای کار هنوز کنترل زیادی روی تخته ندارید، به همین دلیل ممکن است بارها به موج سوارهای دیگر برخورد کنید. اگر جنس تخته موج سواری تان از جنس فایبرگلاس باشد ممکن است صدمه ببینید. اما تخته های فومی نرم هستند و امنیت بیشتری برای تازه کارها دارند.

تخته موج سواری فایبرگلاس و حرفه ای بسیار ظریف است و نیاز به مراقبت بالایی دارید. وقتی تازه موج سواری را شروع کرده اید ممکن است این تخته ها خراب کنید. تعمیر تخته موج سواری هزینه بالایی دارد به همین دلیل به صرفه نیست که در ابتدای آموزش چنین تخته ای را خریداری کنید.

علاوه بر تخته موج سواری، به گوش گیر، کرم ضدآفتاب و لباس مناسب نیز نیاز خواهید داشت.

ورزش موج سواری

از تخته بزرگ استفاده کنید

تخته های بلند و بزرگ که به نام لانگ بورد (LongBoard) معروف هستند قدیمی ترین مدل تخته موج سواری هستند و طولی حدود ۲.۴ تا ۳.۷ متر دارند. هرچند مدل های کوچک تر برای حرکات نمایشی مناسب تر هستند اما در آموزش موج سواری به کسانی که تازه این ورزش را شروع کرده اند پیشنهاد می شود از تخته بلند استفاده کنند. حفظ تعادل روی تخته بزرگ راحت تر است و تجربه لذتبخش تری برای تازه کارها فراهم می کند.

لباس مناسب بپوشید

بسیاری از اساتید موج سواری معتقدند که پوشیدن لباس مناسب به اندازه تخته موج سواری اهمیت دارد. لباس موج سواری بدن را در آب گرم نگه می دارد و از سرمازدگی و کاهش دمای بدن جلوگیری می کند. البته در مناطقی که هوا بسیار گرم است شاید بدون این لباس هم بتوان موج سواری کرد. بنابراین از فروشگاهی که تجهیزاتتان را می خرید در این مورد سوال کنید و اگر لازم بود حتما یک لباس موج سواری بخرید یا کرایه کنید.

اول روی ساحل تمرین کنید

خب، تجهیزات موج سواری شما تکمیل شد. اما قبل از آنکه دل به دریا بزنید بهتر است روی زمین کاملا تمرین کنید. پابند را به مچ پایی که عقب تر قرار می دهید وصل کنید و سر دیگر را به ته تخته متصل کنید. سپس روی تخته دراز بکشید و دقیقا در وسط تخته قرار بگیرید. از اینجا به بعد باید پارو زدن یا پدال زدن را تمرین کنید. تصور کنید روی آب هستید و با دستهایتان پدال بزنید و به سمت جلو بروید تا جایی که در این کار مهارت کافی پیدا کنید.

دل به دریا بزنید!

پس از اینکه کاملا روی خشکی تمرین کردید وقت آن است که به آب بزنید! روی تخته دراز بکشید و با دستهایتان پدال بزنید. پدال زدن یکی از تمرینات مهم در آموزش موج سواری است و باید کاملا آن را یاد بگیرید. با دستهایتان پدال بزنید و روی سطح آب حرکت کنید. پس از اینکه به خوبی احساس کردید آماده اید وقت آن است که محل مناسبی را پیدا کنید و منتظر اولین موج بشوید.

  • نکته: موج سواری ورزش ساده و لذتبخشی است، اما مثل سایر ورزش ها باید اصول و نکات ایمنی را رعایت کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید. مواردی که مطرح کردیم اصول اولیه در آموزش موج سواری است. اما پیشنهاد می کنیم برای اینکه این ورزش مفرح و هیجان انگیز را انجام دهید قبل از آن با یک مربی یا موج سوار حرفه ای مشورت کنید و اگر لازم دوره های عملی را بگذرانید. با رعایت اصول امنیتی و تمرین کافی می توانید بدون هیچ خطری موج سواری کنید و از این ورزش آبی لذت ببرید.
× .