بعد از ورزش چی بخوریم؟ قسمت 2

فهرست مطالب

غذا بعد از ورزش : تأمین کننده کربوهیدرات کدامند؟

حال که متوجه شدیم کدام یک از انواع غذا بعد از ورزش باید در لیست وعده‌های ما قرار بگیرید، به تامین کننده‌های کربوهیدرات اشاره خواهیم کرد.

میوه و سبزی‌ها

 

میوه‌هایی به مانند سیب، موز، هلو، الو، هندوانه به همراه سبزی‌هایی به مانند گوجه‌فرنگی، هویج، چغندر، نخودفرنگی و غیره برای خوردن بعد از تمرین بی‌نظیر هستند.

میوه‌ها و سبزی‌ها انرژی لازم برای بدن را تأمین کرده و با آزاد کردن انتی اکسیدان های خود در خون و اندام‌های مختلف احتمال بروز بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. همچنین مصرف میوه و سبزی، بر اساس یافته‌های صورت گرفته، از بیماری‌های قلبی، دیابتی، چاقی و انواع خاصی از سرطان پیشگیری می‌کند.

شما می‌بایست در طول روز ۴ تا ۵ میوه یا سبزی بخورید.

برنج

 

آیا تصور می‌کنید که برنج برای شما نامناسب و مضر است؟

برنج مسلماً برای کسانی که دو ساعت کامل ورزش کرده‌اند و قرار است آن را به همراه مقدار زیادی میوه و منابع پروتئینی میل کنند، مفید و ضروری است. برنج در انواع مختلف وجود دارد و طبخ‌های مختلفی دارد که بر اساس نیاز خود می‌توانید آن را بخورید. برنج با توجه به دارا بودن گلیکوژن و گلوکز کافی تأمین کننده انرژی لازم برای عضلات و سلول‌ها است.

بلغور جو دوسر

 

این ماده غذایی نزد کسانی که دوست دارند وزن خود را کم کنند بسیار محبوب است؛ اما آیا می‌دانستید که بلغور جو دوسر منبع عالی برای تأمین کربوهیدرات بعد از ورزش است و موجب شادی و سرحالی شما می‌گردد. بلغور جو دوسر حاوی ویتامین E، انتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است که باعث کاهش کلسترول مضر در بدن، افزایش سطح ایمنی و مبارزه با سرطان می‌گردد.

سبزی‌های تیره رنگ

 

سبزی‌های تیره رنگ شامل کلم، اسفناج، تربچه، کاهو، بروکلی و سایر سبزی‌های خوراکی است. این مواد غذایی دارای ویتامین C، A، E و K، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و دیگر ترکیبات خاص موجود در گیاهان است. این سبزی‌ها نه تنها باعث جبران ذخایر گلیکوژن در عضلات می‌شود، بلکه بدن شما را در مقابل بیماری‌های مختلف مصون نگه می‌دارد. سبزی‌ها همچنین در کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن کارآمد هستند.

در مقاله بعدی درباره تامین کننده های پروتئین صحبت خواهیم کرد

اگر مقاله قبلی را مطالعه نکردید اول از آن شروع به خواندن کنید.

× .