خطرات موج سواری

فهرست مطالب

خطرات موج سواری

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

موج سواری یک ورزش هیجان انگیز و پرانرژی است که برای انجام دادن ورزش موج سواری به لوازم و تجهیزات متعددی نیاز دارید که می‌بایست بر اساس مهارت خودتان آن‌ها را انتخاب کنید.

داستان موج سواری

این یکی از ورزش‌های معمول است که افراد زیادی به دنبال یادگیری آن میباشند. اما موج سواری معمولی نسبت به موج سواری با موج‌های سهمگین خطر چندانی ندارد. این ورزش با امواج بزرگ با حداقل ارتفاع 6 متری یکی از خطرناک‌ترین رشته‌های ورزشی دنیا به حساب می‌آیند.

امواج با این ارتفاع، قدرت بسیار بالایی دارند و موج سواران در ارتفاع 6.2 تا 15.5 متری تحت فشار زیادی قرار گرفته و علاوه بر این، غفلت از یک موج بزرگ ممکن است مرگ وزرشکار را به دنبال باشد. بنابراین ضرورت حفظ تعادل در این ورزش اهمیت بسیار بالایی داشته و قبل از آمدن موج بعدی که کمتر از 20 ثانیه طول می‌کشد، می‌بایست تعادل موج سوار حفظ شده باشد.

امواجی که توسط موج‌های بزرگ دیگر هدایت می‌شوند و قبل از امواج بزرگ پایین می‌آیند خطرات بیشتری برای ورزشکاران دارا هستند. زنده ماندن در این ورزش با یک موج بزرگ به اندازه کافی چالش برانگیز میباشد اما زنده ماندن در سه موج متوالی بسیار مشکل تر میباشد.

جدا از مسئله غرق شدن در آب، کف اقیانوس نیز دارای اهمیت است. شن، سنگ و مرجان‌ها در کف اقیانوس می‌توانند خطر بیشتری برای موج سوار به همراه داشته باشند. وقتی حرف از موج سواری با امواج بزرگ می‌شود باید بدانیم که این امواج به قدری قوی میباشند که کف اقیانوس شنی را تبدیل به یک بتن سخت و محکم کرده اند. سنگ‌ها نیز اگرچه به خودی خود مشکل به حساب نمی‌آیند اما برخورد با سنگ‌ها قطعا به ورزشکار صدمه میرساند.

مرجان‌ها نیز می‌توانند همانند یک تیغ تیز، برشی عمیق در بدن ورزشکار ایجاد کنند و حتی ممکن است درون بدن وارد شده و بعدها باعث عفونت  ورزشکار شوند.

رکورددار این ورزس با امواج کشنده، گرت مک نامارا است که در سال 2011 در پرتغال روی امواجی به ارتفاع 23 متر موج سواری کرد.

خطرات موج سواری

آگاه بودن از خطرات احتمالی هر فعالیت، ما را برای مواجهه با آن آماده خواهد کرد، پس باید به ایمنی در موج‎ سواری توجه ویژه‌ای داشته باشیم!
در تمام انواع این ورزش که در مطالب قبلی برای شما گفته بودیم، ورزشکار باید شناگر بسیار ماهری باشد. برد یا تخته موج سواری ممکن است در آب گم شده و یا حتی شکسته شود ، در این صورت موج سوار باید توانایی شنا و برگشت به ساحل را دارا باشد. موج‌ها و جریان‌های آبی بسیار قوی میباشند ، و غرق‌شدگی یکی از مهمترین خطرات موج‌ سواری میباشد. با وجود اینکه برد موج سواری وسیله‌ای سبک و معلق در آب میباشد ، اما نمی‌توان به عنوان یک وسیله شناور در سطح آب، آن را به حساب برد.

همه موج سواران در هر کدام از شاخه‌های این ورزش، پرتاب شدن در آب در حین موج سواری را تجربه می‌کنند. این اتفاق وقتی موج‌ها بلندتر، قوی‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر میباشند ، بیشتر رخ می‌دهند. این موج‌های قوی می‌توانند موج‌سوار را به کف دریا و یا به سمت دریا پرتاب کنند. و یا حتی به صخره‌ها و مرجان‌های بستر دریا بکوبند.
نکته قابل توجه و مهم این میباشد که حتی موج‌سواران حرفه‌ای و باتجربه هم از این خطرات کاملا مصون نیستند و هر فرد موج‌سوار می‌بایست نسبت به اصول اولیه این ورزش آگاهی کامل دارا باشد.

موجودات دریایی

بعضی موجودات دریایی نیز ممکن است برای موج سواران خطر داشته باشند. گیاهان دریایی بسیار بزرگ که در بعضی از محدوده‌های مناسب موج سواری، طولشان حتی به 9 متر هم می‌رسند، می‌توانند برای موج‌سواران دردسرساز شوند.بعضی ازانواع کوسه‌ها، مثل کوسه سفید، خطر دیگری میباشد که در موارد محدود، موج سواران با آن مواجه شده‌اند. هنگامی که موج سوار برای رفتن به Surf Line روی برد خوابیده و شروع به دست و پا زدن می کند، از زیر آب شبیه به فک و لاک‌پشت دریایی دیده می‌شوند. اینجاست که بعضی از گونه‌های کوسه‌ها که از این جانوران تغذیه می‌کنند، ممکن است به اشتباه به آن‌ها حمله کنند.
اما نگران نباشید. هیچ‌کدام از موجوداتی که نام بردیم، در آب‌های آزاد ایران وجود ندارند و تمام حوادث این‌چنینی به تعداد بسیار کم و در مکان‌هایی مثل استرالیا و آمریکا گزارش شده است.

× .