خوردن صبحانه و دوری از مریضی ها

فهرست مطالب

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

مطالعات نشان می‌دهد که حدود 31 میلیون آمریکایی، اهل خوردن صبحانه نیستند. برخی از این افراد در تلاشند کالری مصرفی خود را کاهش دهند، عده‌ای هم ادعا می‌کنند که زمان کافی برای تهیه و خوردن صبحانه ندارند. درصدی هم احساس گرسنگی نمی‌کنند.

خوردن یک صبحانه مناسب بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. یک مطالعه توسط دانشگاه هاروارد نشان داد مردانی که صبحانه نمی‌خوردند، در مقایسه با سایر افراد، 27 درصد بیشتر در معرض حملات یا بیماری‌های قلبی قرار دارند.

مشکلات قلبی با تغییرات هورمونی برای حفظ سطح قند خون و گرایش به افزایش وزن در بیمارانی که از صبحانه صرف‌نظر می‌کنند، ارتباط مستقیم دارد. این تغییرات منجر به ایجاد پلاکت‌هایی در عروق شده و شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. بنابراین، اهمیت صبحانه را در حفظ سلامت افراد، به خصوص افراد مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی نباید دست کم گرفت. 

کاهش احتمال ابتلا به دیابت

افزایش احتمال ابتلا به دیابت با نخوردن صبحانه

نخوردن یک صبحانه مقوی و سالم، سطح قند خون شما را مختل می‌کند. یک مطالعه دیگر در دانشگاه هاروارد نشان داد زنانی که به‌طور مرتب صبحانه نمی‌خورند، حدود 20٪ خطر ابتلایشان به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند. اهمیت ندادن به وعده‌های غذایی صبح با اختلال در تحمل گلوکز (Glucose Tolerance) همراه بوده و می‌تواند به مرور باعث بروز پیش دیابت یا دیابت شود.

جلوگیری از بوی بد دهان

تحقیقات حاکی از آن است که خوردن صبحانه باعث تولید بزاق شده و به شسته شدن باکتری‌های عامل بوی بد دهان از سطح زبان کمک می‌کند. بنابراین، نخوردن صبحانه باعث حفظ باکتری‌های روی سطح زبان می‌شود. پس از بیدا شدن از خواب، خوردن میوه و نوشیدن آب می‌تواند بهترین گزینه برای ار بین بردن این باکتری‌ها باشد.

پایین آمدن سطح کورتیزول

مطالعه‌ای که در سال 2014 توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، نشان داد زنانی که صبحانه نمی‌خورند طی آزمایش‌های مختلفی که در طول روز از آن‌ها گرفته شد، کورتیزول (هورمون استرس) و فشار خون بالاتری نسبت به خانم‌هایی که صبحانه می خوردند، داشتند.

کاهش التهابات مزمن

طی یک تحقیق دیگر در سال 2017، محققان دانشگاه هوهنهایم در آلمان از 17 فرد سالم نمونه خون گرفتند. افراد تحت آزمایش، روز اول وعده صبحانه را نخوردند. روز دوم، وعده شام را برایشان حذف کردند و در روز سوم، هر سه وعده به آن‌ها داده شد. محققان پس از مقایسه نمونه‌ها دریافتند روزی که صبحانه از وعده غذایی آن‌ها حذف شد، غلظت قند خون آن‌ها افزایش بیشتری داشته و بدنشان ذخیره چربی بیشتری را تجزیه کرده است.

بر این اساس، افرادی که صبحانه را خذف می‌کنند ممکن است دچار انعطاف‌پذیری متابولیکی شوند، بدین معنی که بدن آنها در انتقال منبع سوخت خود از گلوکز به چربی و برعکس مشکل پیدا خواهد کرد. در دراز مدت، این مسئله می‌تواند به التهاب مزمن منجر شود و خطر ابتلای آن‌ها را دیابت نوع 2 و چاقی افزایش دهد

× .