فایده های دوش آب سرد بعد از ورزش

فهرست مطالب

پس از برگشتن از باشگاه بدنسازی و یا ورزش کردن در پارک حتما دوش آب سرد بگیرید. 5 فایده دوش آب سرد را در ادامه برای شما بیان می کنیم:

با دوش آب سرد، راحت‌تر از خواب بیدار شوید

در هنگام صبح، چند بار صدای زنگ ساعت گوشی‌تان را قطع می‌کنید؟ اگر جوابتان صادقانه باشد پس می‌گویید حداقل چند بار! اما می‌توانید با گرفتن یک دوش آب سرد، بسیار سریعتر از قبل، هوشیارتر شوید و کمتر احساس گیجی و خواب آلودگی کنید. دلیل آنکه دوش آب سرد به بیدار شدنتان کمک می‌کند این است که آب سرد به بدنتان، شوک وارد می‌کند و مجبور می‌شوید عمیق‌تر نفس بکشید.

این اتفاق دو مزیت دارد: اول اینکه بطور کلی، اکسیژن مصرفی ضروری شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که از نظر ذهنی، هوشیارتر شوید؛ دوم اینکه ضربان قلبتان نیز بالا می‌رود و باعث می‌شود که بطور کلی جریان خون در تمام اندام‌های حیاتی شما افزایش یابد و انرژی بیشتری بدست بیاورید.

با دوش آب سرد، چربی‌های سفید را بسوزانید

چربی قهوه‌ای، یک چربی خوب و بسیار ضروری است که به تولید گرما و گرم نگهداشتن بدن در هوای سرد کمک می‌کند. وقتی کسی چاق است یا مثلا در دور کمر، گردن و ران‌هایش دارای اضافه وزن است، به این معنی است که مقدار زیادی چربی سفید دارد. چربی سفید، یک نوع چربی ناسالم است که سوزاندنش، بسیار سخت است.

اما محققان قدیمی اسکاندیناوی، دریافته‌اند که قرارگیری در معرض هوای سرد، تا ۱۵ برابر به افزایش میزان سوخت و ساز چربی سفید کمک می‌کند و این یعنی اینکه اگر این شرایط پایدار باشد، بطور بالقوه به کاهش حدود ۴ کیلو وزن در سال کمک می‌کند. شاید راز اینکه اسکاندیناوی یکی از پایین ترین نرخ‌های چاقی در اروپا را دارد هم، همین باشد!

با دوش آب سرد، سلامت پوست و مو را افزایش دهید

آیا سعی دارید که آکنه‌تان را کنترل کنید؟ آیا موهای خشک شما را آزار می‌دهد؟ می‌توانید با دوش آب سرد، این مشکلات را رفع کنید. مشکل دوش آب داغ این است که پوست و موی شما را خشک می‌کند در حالیکه آب سرد، دقیقا برعکس آن عمل می‌کند و در واقع می‌تواند منافذ پوست و مویتان را ببندد.

 

این عمل هم کمک خواهد کرد تا منافذ پوستتان توسط آلودگی‌ها مسدود نشوند و هم کمک خواهد کرد که پوست و مویی جذاب‌تر که نتیجه‌ی نگهداری بهتر است، بدست بیاورید.

با دوش آب سرد، سیستم ایمنی و گردش خونتان را بهتر کنید

قبلا گفتیم که دوش آب سرد با بالا بردن میزان متابولیسم شما باعث از بین رفتن چربی اضافه می‌شود. توسط همین فرایند می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را فعال کنید تا لکوسیت‌ها (سلول‌های سفید خون) ضد ویروس و ضد باکتری آزاد کند.

سلول‌های سفید در برابر هر چیزی که به شما حمله می‌کند، از شما محافظت می‌کنند و میزان بیمار شدنتان را کاهش می‌دهند. همچنین هنگامیکه دوش آب سرد می‌گیرید، بطور کلی به افزایش گردش خونتان کمک می‌کنید و این کار از فشار خون بالا و سفت شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

با دوش آب سرد، به ترمیم بعد از ورزش، سرعت ببخشید

ورزش منظم، بخصوص تمرینات پر برخورد، می‌تواند به بدن آسیب برساند و باعث شود تا چند روز بعد از ورزش، درد عضله داشته باشید. اما مجبور نیستید بعد از ورزش، این همه سختی بکشید.

 

بسیاری از ورزشکاران بعد از تمریناتشان، از وان آب یخ استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در روش آنها، کمی‌تغییر ایجاد کنید و یک دوش آب سرد سریع بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند که بعد از چند دقیقه تماس آب سرد با پوستتان، بسیار سریعتر از قبل، احساس نرمی و انعطاف پذیری کنید.

 

× .