فایده های ورزش صبحگاهی

فهرست مطالب

ورزش باعث افزایش آمادگی جسمانی و سلامت عمومی می‌شود، بسیاری از افراد به دلیل این که زمان کافی ندارند، ورزش نمی‌کنند. ورزش صبحگاهی فواید زیادی دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند برای افراد ایجاد انگیزه کند تا صبح‌ها پیش از شروع فعالیت‌های روزانه ورزش کنند.

به نقل از  سایت MNT،  ورزش صبحگاهی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. بعد از ورزش بدن کالری سوزی بیشتری دارد. بررسی‌ها نشان داده است که در صورتی که ورزش کنید در ۱۴ ساعت بعدی بدن ۱۹۰ کالری ‌اضافی می‌سوزاند.

در صورتی صبح ورزش کنید در محل کار حس راحتی بیشتری خواهید داشت. ورزش صبحگاهی نظم روزانه را افزایش می‌دهد. بهتر است ورزش صبحگاهی را با تغذیه سالم همراه کنید.

ورزش صبحگاهی کیفیت خواب را نیز افزایش می‌دهد. بدن در پایان روز احساس خستگی می‌کند و شما خواب بهتری خواهید داشت.

بررسی‌ها نشان داده است افرادی که ساعت هفت صبح ورزش می‌کنند نسبت به دیگران خواب بیشتر و بهتری دارند.

۱. حواس پرتی کمتر

در آغاز روز که هنوز برنامه کار و زندگی و مشغولیات شروع نشده زمان خوبی برای انجام تمرینات صبحگاهی است چراکه شما کمتر دچار حواس پرتی می‌شوید. هنگامی که تازه بیدار شده‌اید و هنوز تماس های تلفنی، پیام‌های کاری و نگرانی‌های روزمره شروع نشده می‌تواند زمان خیلی خوبی برای یک ساعت (یا حتی کمتر) تمرین جانانه باشد. حواس پرتی کمتر، احتمال پایندی به تمرین را بالا می‌برد.

۲. مزایای روحی ورزش صبحگاهی

ورزش برای انرژی روحی و تمرکز ذهنی شما بسیار موثر است و اگر اولین کاری که در صبح انجام دهید ورزش باشد، فورا این مزایا را تجربه خواهید کرد. ورزش منجر به ترشح انتقال دهنده های عصبی می شود كه باعث احساس شادی، تمرکز ذهنی قوی‌تر و بهبود دامنه توجه می‌شود.

شما احساس می‌کنید برای شروع یک روز کاری عالی بسیار انرژی دارید و با قدرت به خوشحالی و موفقیت خود می‌پردازید. تصور کنید روز خود را به جای اینکه با قهوه یا چای تلخ شروع کنید، با یک کیلومتر دو شروع کنید! یک بار که امتحانش کنید می‌بینید ارزشش را دارد.

3. کنترل قند خون

فعالیت بدنی بخش مهمی در مدیریت بیماری دیابت نوع ۱ (T1DM) است. اما برای افراد مبتلا به دیابت، ورزش موضوع چالش برانگیزی است. ورزش در این افراد خطر افت قند خون را با خود دارد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله علم و فناوری دیابت منتشر شد، نشان داد که نرمش در صبح این خطر را کاهش می دهد. در این مطالعه، ۳۵ بزرگسال مبتلا به T1DM دو جلسه جداگانه از تمرینات ورزشی صبح و بعد از ظهر را انجام دادند.

افت قند خون در افرادی که نرمش صبحگاهی داشتند، نسبت به گروه دیگر بسیار کم تر بود. محققان بر این باورند این امر به هورمون کورتیزول برمی‌گردد چراکه کورتیزول به کنترل قند خون کمک می‌کند.

۴. خواب باکیفیت

ورزش به طور كلی به ایجاد تعادل هورمونی كمك می كند، اما ورزش صبحگاهی یک روتین منظم برای زندگی روزانه می‌‌‌‌‌‌‌‌آفریند.

وقتی روز خود را با ورزش شروع کنید برای روز انرژی زیادی خواهید داشت و البته در ساعات اواخر روز بسیار خسته خواهید بود. همین امر باعث می شود شب به راحتی به خواب روید و خواب با کیفیتی را هم تجربه کنید.

ورزش و خواب دست به دست هم می‌دهند تا در نهایت سلامت جسمی و روانی بهتری داشته باشید.

× .