فواید و مضرات ایروبیک

فهرست مطالب

فواید ایروبیک

1- تقویت قلب و عروق

اولین فایده‌ای که ایروبیک دارد، برای قلب شماست. انجمن ملی قلب ایالات متحده، این ورزش را برای تقویت ماهیچه‌های قلب و عروق توصیه می‌کند. قلب یک عضله است و بیشتر بیماری‌های قلبی-عروقی در اثر ضعف ماهیچه قلب پیش می‌آید.

ایروبیک، قلب شما را تقویت می‌کند؛ چراکه قلب هم مثل هر عضله دیگری هرچه بیشتر آن را تمرین دهید، قوی‌تر می‌شود.

فشار خون بالا، گرفتگیِ عروق، خطر سکته قلبی، مواردی‌ست که به‌خصوص در سنین بالا، باید جدی گرفته شود. شما با انجام تمرینات ایروبیک، حتی به میزان کم، می‌توانید از این مشکلات پیشگیری کنید.

2- کنترل وزن

در تحقیقات مختلف ثابت شده که ایروبیک یکی از موثرترین راه‌های کنترل وزن است. این ورزش در کنار بهترین برنامه غذایی ورزشی برای سلامتی و تناسب اندام، تنها راه اصولی کاهش وزن سالم است.

ایروبیک روزانه به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تعداد قابل توجهی کالری می‌سوزاند و شما را به وزن ایده‌آل نزدیک می‌کند.

اگر در جست‌وجوی روشی برای کاهش وزن طبیعی و اصولی هستید، حتما یک ورزش هوازی مثل ایروبیک را در برنامه ‌تان قرار دهید.

3- تنظیم متابولیسم بدن

دلیل بعدی برای انجام ایروبیک، افزایش متابولیسم بدن است. بله، متابولیسم، همان میزان سوخت‌وساز کالری است که در بدن رخ می‌دهد. کالری‌هایی که مثلا نتیجه قند، چربی یا پروتئین هستند و ذخیره بیش‌ازحدشان به چاقی منجر می‌شود.

یک ورزش هوازی مثل ایروبیک نه‌تنها این کالری‌ها را می‌سوزاند، بلکه باعث تنظیم و بالارفتنِ سوخت‌وساز بدنتان می‌شود.

کالری‌سوزیِ بیشتر هم، مساوی است با کاهش وزن بیشتر؛ یا به بیان ساده‌تر ایروبیک مساوی است با لاغریِ سریع‌تر!

4- تقویت روحیه

یکی از فواید ورزش ایروبیک، این است که می‌تواند تا حد زیادی سلامت روان را تحت تاثیر قرار بدهد و از شما یک ورزشکار با روحیه ورزشکاریِ واقعی و عالی بسازد.

راستش درصد زیادی از مردم به اضطراب، اعتمادبه‌نفس پایین یا افسردگی دچارند. همیشه تصور می‌شد که همه این موارد فقط با دارو یا کمک مشاور برطرف می‌شود.اما، راهکارهای دیگری ازجمله ورزش می‌تواند تغییرات فوق‌العاده‌ای در خلق‌وخوی فرد ایجاد کند. یک ورزش منظم مثل ایروبیک می‌تواند یک ابزار درمانیِ کاملاً مؤثر برای شکست اضطراب یا افسردگی باشد.

مطالعات نشان می‌دهد ورزش ایروبیک به دلیل ماهیت هوازی بودنش، باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور مانند دوپامین و اندورفین در مغز می‌شود.

همچنین ایروبیک به بالارفتنِ اعتمادبه‌نفس شما کمک زیادی می‌کند، تناسب اندامی که در اثر انجام تمرینات این ورزش به‌دست می‌آید، شما را به یک فرد بااعتمادبه‌نفس بالا تبدیل می‌کند.

5- تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها

سلامتی استخوان‌ها، نقش مهمی در سلامتی بدن دارند. این مهم به‌ویژه برای افراد مسن مهم‌تر و ضروری‌تر است؛ چراکه با افزایش سن، خطر بیماری‌های مفصلی و پوکی استخوان بالا می‌رود.

انجام منظم این ورزش، به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. هرچه بیشتر ورزش کنید، توده استخوانیِ بیشتری هم تولید می‌کنید و استخوان‌هایتان قوی‌تر خواهد شد.

همان‌طورکه می‌بینید، فواید ورزش ایروبیک در خانه یا باشگاه بسیار زیاد است. در حقیقت بسیار بیشتر از آن‌چه در این مطلب مطرح شد، برای این ورزش، فایده و مزیت وجود دارد. انجام منظم ایروبیک به شما این امکان را می‌دهد که یک زندگیِ طولانی و سالم داشته باشید.

6- کاهش کلسترول بد خون

مزیت بعدی که با انجام منظم ایروبیک نصیب شما خواهد شد، کاهش کلسترول بد خون است.

بله، همان‌طورکه می‌دانید بدن انسان حاوی دو نوع کلسترول است: کلسترول خوب و کلسترول بد. کلسترول خوب برای عملکرد قلب و پاکسازیِ شریان‌ها مفید است.

اما کلسترول بد دقیقا برعکس، باعث گرفتگیِ عروق و بیماری‌های قلبی مثل سکته یا حمله قلبی می‌شود.

این‌جا دقیقا جایی‌ست که این ورزش به کمک‌مان می‌آید: انجام منظم تمرینات آن یک روش موثر و ثابت‌شده در مدیریت کلسترول و سلامت قلبی-عروقی بدن ماست.

آیا ایروبیک ضرر دارد؟

ایروبیک، حتی اگر هرروز انجام شود، ورزش خطرناک و ناامنی نیست. شدت و مدت زمان تمرین بسیار مهم هستند و بر سود و زیان این تمرین موثراند. یک جلسه ایروبیک 30 دقیقه‌ای یک روز در میان برای اکثر افراد، تمرین سخت و پیچیده‌ای نیست؛ اما اگر هرروز بیش از دو ساعت بخواهید این ورزش کار کنید، احتمالا با گذشت زمان نتایجی منفی برای‌تان خواهد داشت.

ایروبیک یک ورزش تمام هوازی است و می‌تواند گاهی پرفشار باشد بنابراین محدودیت‌هایی برای برخی افراد دارد. محدودیت ایمنی ایروبیک در افراد مختلف متفاوت است. این موضوع بستگی دارد به:

  • هدف شما از تمرین
  • سلامت فعلی شما
  • هرگونه بیماری زمینه‌ای
  • سطح آمادگی جسمانی شما

انجام تمرینات این ورزش با شدت متوسط، هفته‌ای پنج ساعت برای رسیدن به بیشتر اهداف ورزشی کافی است. اگر تمرین را به قصد کاهش وزن انجام می‌دهید شما می‌توانید ایروبیک پرفشار و متناوب انجام دهید و اینکه حتما تمرینات قدرتی را هم در برنامه خود قرار دهید. اگر هم به قصد عضله سازی و حجم گرفتن به باشگاه می‌روید؛ می‌توانید از زمان و شدت تمرینات ایروبیک بکاهید و بیشتر روی تمرین قدرتی تمرکز کنید.

مضرات زیاده روی در ایروبیک

زیاده‌روی در تمرینات آن می‌تواند شما را از هدف عضله‌سازی و یا حتی کاهش وزن دور کند؛ بله حتی کاهش وزن! این ورزش یک تمرین هوازی است و اگر بیش از حد هوازی کار کنید ممکن است عضلات خود را از دست دهید. انجامِ بیش از حد این ورزش می‌تواند منجر به عوارض زیر شود:

  • درد و ضعف عضلانی
  • خستگی جسمی و روحی
  • از دست دادن توده عضلانی
  • بهم ریختن نظم و کیفیت خواب
  • فشار وارد شدن به قلب (در بعضی موارد خاص)
  • تمرین‌زدگی (که باعث پایین آمدنِ توان فیزیکی، روانی و ذهنی می‌شود)

نکته: اگر بیماری یا شرایط خاصی دارید؛ پیش از شروع با پزشک خود مشورت کنید. مواردی که نیاز به مشورت پزشک دارد شامل بیماری‌های قلبی، مشکلات تنفسی، آرتروز یا هر آسیبی در مفاصل بدن است.

× .