بهترین زمان موج سواری

بنیانگذاران موج سواری

موج‌سواری یا موج‌رانی از ورزشهای روی آب است که در آن موج سوار زمانی که در قسمت جلوی موج قرار می‌گیرد روی تخته می‌ایستد و با قدرت موج حرکت می‌کند.

موج سواری

موج سواری

بومی‌های جزیره‌های فیجی، تاهیتی و هاوایی از هزار سال پیش کاری شبیه به موج سواری را انجام می‌دادند. آنها با تخته‌های چوبی برای ماهیگیری به آب می‌رفتند و در زمان بازگشت با موج به ساحل بازمی‌گشتند. در سال ۱۷۷۸ این رویداد توسط یک دریانورد بریتانیایی در تاهیتی دیده و ثبت شد. در سال ۱۹۰۵ اولین مدرسهٔ موج سواری در آمریکا باز شد و در دههٔ ۱۹۶۰ تغییرات اساسی در ساخت تخته‌های موج سواری روی داد و در سال ۱۹۷۰ اولین مسابقات این رشته برگزار شد.[۱]

ابتدایی‌ترین تخته‌ها بسیار بلند و بدون فین بودند که بعدها به آن یک فین بزرگ برای کنترل بیشتر در موج اضافه شد که کاری شبیه به سکان را انجام می‌داد. بعدها برای جهت دهی بهتر و حرکات نمایشی به جای یک فین بزرگ از ۲ تا ۶ فین کوچکتر استفاده شد که مانور بردها را بسیار بالا برد و تخته‌ها کوتاهتر شدند؛ که در حال حاضر پر طرفدارترین تخته‌ها برای مسابقات حدود ۱٫۵ متر با ۳ فین می‌باشند. هرچند هنوز هم از تخته‌های بلند با ارتفاع حدود ۳ متر با یک فین بلند استفاده می‌شود که مسابقات مخصوص به خود را دارد.

از مهمترین سازمان‌های جهانی موج سواری می‌توان به World Surf League و International Surfing Association اشاره کرد. این ورزش برای اولین بار در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به بازی‌های المپیکی اضافه شده‌است.

بزرگترین موجی که در رکوردهای جهانی گینس ثبت شده‌است مربوط به موج ۲۳٫۸ متر بوده‌است که توسط «گرت مَکنامارا» در شهر نَزَره (Nazaré) کشور پرتغال ثبت شده‌است.

از دیگر رشته‌های مرتبط با موج سواری می‌توان به پدل بردینگ، موج سواری پشت قایق، موج سواری بادبانی، موج سواری با بدن و … اشاره کرد.

شهر های دریایی برای سفر در نوروز

ورزش در آب

وینسورفینگ یک ورزش آب از سطحی است که ترکیبی از موج سواری <100 است>و قایقرانی . همچنین از آن به عنوان “تخته دریایی” و “تخته شنا” یاد می شود و در اوایل دهه 1970 از فرهنگ موج سواری در کالیفرنیا ظهور کرد. ویندوزورفینگ در اواخر دهه 1970 طرفداران زیادی در سراسر آمریکای شمالی پیدا کرده اند و در دهه 1980 به محبوبیت جهانی قابل توجهی دست یافته اند.

ویندسورفینگ یک ورزش تفریحی است ، محبوب ترین در مکان های آب مسطح در سراسر جهان است که ایمنی و امکان استفاده برای مبتلایان را دارد که می تواند کند و شرکت های متوسط ​​است. این ورزش دارای دو گروه است که مشخص است ، یعنی مسابقه و سواری ، که از شرکت های دیگر هر دو را در آغوش می کند.

حرفه ای جهانی حرفه ای برای برندگان کلی مسابقات نخبگان جام جهانی در سراسر جهان برای اسلالوم ، موج و به طور معمول فازاینده Foiling و Freestyle اعطا می شود.

عناوین جهانی آماتور به اشکال مختلف با کلاس ها و رشته های مختلف متفاوت است. از تجهیزات موج سواری. عناوین اصلی شامل رشته های مسابقه ای مانند کلاس Windsurfer اصلی ، کلاس Raceboard برد سریع ، کلاس فرمول سریعتر و المپیک است که از کلاس Windfoiling جدید برای فرانسه در سال 2024 استفاده می شود. آماتور جهانی عناوین نیز برای مسابقات اتومبیلرانی با بالاترین سرعت معروف به اسلالوم ارائه می شود.Wikipedia site:fa.isecosmetic.com

داستان موج سواری

این یکی از ورزش‌های معمول است که افراد زیادی به دنبال یادگیری آن میباشند. اما موج سواری معمولی نسبت به موج سواری با موج‌های سهمگین خطر چندانی ندارد. این ورزش با امواج بزرگ با حداقل ارتفاع 6 متری یکی از خطرناک‌ترین رشته‌های ورزشی دنیا به حساب می‌آیند.

امواج با این ارتفاع، قدرت بسیار بالایی دارند و موج سواران در ارتفاع 6.2 تا 15.5 متری تحت فشار زیادی قرار گرفته و علاوه بر این، غفلت از یک موج بزرگ ممکن است مرگ وزرشکار را به دنبال باشد. بنابراین ضرورت حفظ تعادل در این ورزش اهمیت بسیار بالایی داشته و قبل از آمدن موج بعدی که کمتر از 20 ثانیه طول می‌کشد، می‌بایست تعادل موج سوار حفظ شده باشد.

امواجی که توسط موج‌های بزرگ دیگر هدایت می‌شوند و قبل از امواج بزرگ پایین می‌آیند خطرات بیشتری برای ورزشکاران دارا هستند. زنده ماندن در این ورزش با یک موج بزرگ به اندازه کافی چالش برانگیز میباشد اما زنده ماندن در سه موج متوالی بسیار مشکل تر میباشد.

جدا از مسئله غرق شدن در آب، کف اقیانوس نیز دارای اهمیت است. شن، سنگ و مرجان‌ها در کف اقیانوس می‌توانند خطر بیشتری برای موج سوار به همراه داشته باشند. وقتی حرف از موج سواری با امواج بزرگ می‌شود باید بدانیم که این امواج به قدری قوی میباشند که کف اقیانوس شنی را تبدیل به یک بتن سخت و محکم کرده اند. سنگ‌ها نیز اگرچه به خودی خود مشکل به حساب نمی‌آیند اما برخورد با سنگ‌ها قطعا به ورزشکار صدمه میرساند.

مرجان‌ها نیز می‌توانند همانند یک تیغ تیز، برشی عمیق در بدن ورزشکار ایجاد کنند و حتی ممکن است درون بدن وارد شده و بعدها باعث عفونت  ورزشکار شوند.

رکورددار این ورزس با امواج کشنده، گرت مک نامارا است که در سال 2011 در پرتغال روی امواجی به ارتفاع 23 متر موج سواری کرد.

امیرسالار عبدالرزاقی

امیرسالار عبدالرزاقی

برنامه نویس، طراح و توسعه دهنده انوع نرم افزار های وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× .