جاذبه های چابهار (مقاله دوم)

فهرست مطالب

در ادامه ی مقاله قبلی با موضوع معرفی جاذبه های چابهار، در این مقاله نیز جاذبه های بیشتری را به شما معرفی میکنیم.

اگر مقاله قبلی را هنوز مطالعه نکرده اید پیشنهاد ما این است که سری به مقاله قبلی ما بزنید.

۱۴. درخت مکرزن؛ انجیر معابد

عکس جاهای دیدنی چابهار

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ چابهار درخت مکرزن در شهرهای چابهار و نیک شهر است. درختی تنومند، قدیمی و شگفت‌انگیز که با نام‌های دیگری مانند انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز شناخته می‌شود.

اصل این گیاه مربوط به هند شرقی است و از شگفتی‌های آن داشتن برگ‌های بسیار پهن و شاخه‌هایی رو به پایین است که در میان شن‌ها ریشه می‌دواند.

اگر قصد سفر به چابهار زیبا را دارید، فرصت تماشای درخت عجیب مکرزن را از دست ندهید.

 

۱۵. مسجد جامع تیس چابهار ؛ دومین مسجد ایران پس از اسلام

جاهای دیدنی چابهار
مسجد جامع تیس | عکس جاهای دیدنی چابهار

مسجد جامع تیس، از جمله مساجد تاریخی ایران است که به سبب قدمت و زیبایی هنر و معماری، اهمیت فراوانی دارد. این مسجد زیبا و دیدنی در روستای تاریخی تیس بنا شده و قدمت آن به دوره صدر اسلام باز می‌گردد. برخی بر این باورند که مسجد جامع تیس، دومین مسجد در ایران پس از اسلام است.

سبک معماری این مسجد، شبیه به مساجد هند و پاکستان است و زیبایی خیره‌کننده آن، می‌تواند ساعت‌ها شما را به تماشا وا دارد.

مسجد جامع تیس دارای یک مناره است و به همین سبب با نام مسجد تک مناره‌ای هم شناخته می‌شود.

مناطق دیدنی چابهار
مناطق دیدنی چابهار

رنگ‌های سبز و قرمز به کار رفته در گنبدها و مناره و شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم درب‌ها با رنگ‌های متنوع، زیبایی این مسجد تاریخی و ارزشمند را چندین برابر کرده است.

مسجد جامع تیس از آن دسته جاهایی است که باید آن را از نزدیک ببینید تا حق زیبایی و خاص بودنش برایتان ادا شود.

اطلاعات بازدید از مسجد جامع تیس :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس مسجد جامع تیس : استان سیستان و بلوچستان، چابهار، تیس

 

۱۶. ساحل بریس، زیباترین و خطرناک‌ترین ساحل ایران

جاهای دیدنی چابهار

ساحل بریس بخشی از سواحل مکران است و در مجاورت با دریای عمان قرار دارد. این ساحل بندر صیادان محلی هم محسوب می‌شود. با ارتفاع ده متر از سطح دریا، محل صید انواع ماهی و شاه‌میگو است و برای لنگرانداختن لنج‌ها و کشتی‌ها جای بسیار مناسبی است. بریس آخرین بندر چابهار است که در نقطه صفر مرزی دریایی قرار گرفته. اگر روزی در سفرنامه چابهار خود قصد رفتن به ساحل بریس را داشتید‌، در زمان حضور در این ساحل، نهایت دقت را داشته باشید. صخره‌های مرتفع مرجانی آن،‌ ایمنی کامل را ندارد و ممکن است خطرآفرین باشند. سعی کنید تا بیشترین حد ممکن از نزدیک شدن به لبه‌ی این صخره‌ها دوری کنید.
در کنار این ساحل زیبا یکی از مناطق بکر چابهار به نام کوه‌ های مریخی قرار دارد.

اطلاعات بازدید از ساحل بریس:

قیمت بلیت: رایگان

آدرس ساحل بریس:‌ استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۶۰ کیلومتری جنوب شرق چابهار

مسیر دسترسی به ساحل بریس:‌ جاده‌ی چابهار – بریس یکی از زیبا‌ترین و دیدنی‌ترین جاده‌های چابهار است. این جاده در کنار دریای عمان قرار گرفته و از نمایی بی‌نظیر بهره می‌برد. برای عبور از این جاده، از شهر چابهار خارج شوید، به سمت شرق حرکت کنید و از رانندگی و دیدن طبیعت بی‌نظیر جاده لذت ببرید.

 

۱۷. جنگل حرا چابهار، گشتی در هزارتوی طبیعت

جاهای دیدنی چابهار

در نزدیکی رودخانه باهوکلات و ناحیه ساحلی خلیج گواتر، جنگل حرا چابهار قرار گرفته است. جنگل حرا یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی چابهار است که دیدن آن خالی از لطف نیست. اگر دوست دارید ساعاتی از سفر خود را در مناطق گردشی و تفریحات چابهار بگذرانید، جنگل حرا ناب‌ترین و بکر‌ترین صحنه‌ها و طبیعت‌ را برای شما دارد.
در جنگل حرا می‌توانید مشغول قایق‌سواری شوید و گشتی به‌یادماندنی در مناظر زیبای این جنگل داشته باشید.

اطلاعات بازدید از جنگل حرا چابهار:

قیمت بلیت: رایگان

آدرس جنگل حرا:‌ استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ناحیه ساحلی خلیج گواتر

مسیر دسترسی به جنگل حرا:‌ برای رفتن به جنگل حرا چابهار باید به خلیج گواتر بروید. در نزدیکی رودخانه باهوکلات، جایی که این رودخانه به جنگل حرا می‌ریزد، جنگل حرا قرار دارد.

 

۱۸. خلیج پزم، انعکاسی از آب و خورشید و زیبایی

جاهای دیدنی چابهار

خلیج پزم یکی از دیدنی‌های جذاب چابهار است. این خلیج بسیار شبیه به خلیج چابهار است با این تفاوت که از نظر اندازه، تقریبا نصف خلیج چابهار وسعت دارد. ارتفاع دماغه‌ی ساحل پزم کمتر از ارتفاع دماغه بریس است و نمایی مشابه با آن دارد. ساحل بریس ساحلی بزرگ و زیباست که قسمتی از آن ماسه‌ای و قسمت دیگر خلیج صخره‌ای است. طاق صخره‌ای زیبای این خلیج به قدری زیبا و منحصر‌به‌فرد است که نمونه‌ی مشابه دیگری در هیچ یک از مناطق ایران پیدا نخواهید کرد.

اطلاعات بازدید از خلیج پزم:

قیمت بلیت: رایگان

آدرس خلیج پزم:‌ استان سیستان و بلوچستان، چابهار، ۵۰ کیلومتری چابهار، به سمت کنارک، ده کیلومتری کنارک

مسیر دسترسی به خلیج پزم:‌ برای رسیدن به خلیج پزم، از چابهار به سمت شرق بروید. بعد از ۶۰ کیلومتر رانندگی و با عبور از بندر کنارک، به خلیج پزم خواهید رسید. وقتی که از کنار اسکله لنج‌های صیادی گذشتید، مقابل خود یکی از زیبا‌ترین سواحل دریای عمان را خواهید دید.

 

۱۹. آرامگاه سید غلام رسول | آرامگاهی به سبک هندی

آرامگاه سید غلام رسول از جمله آثار ملی ایران و جاهای دیدنی چابهار است. این آرامگاه در بلوار شهید ریگی چابهار قرار دارد. آرامگاه سید غلام رسول همان طور که می‌توانید حدس بزنید، محل دفن فردی با نام سید غلام رسول است. سید غلام رسول از جمله افراد معروف و خوش‌نام در چابهار بود. اول در سال ۴۵۶ هجری قمری در منطقه چابهار زندگی می‌کرد. وی فردی بسیار نامی در چابهار بود و افراد بسیاری به وی اعتماد داشتند. جالب است بدانید که سید غلام رسول وصیت کرده تا پس از مرگ او، کسی برایش عزاداری نکنند. بلکه به جای عزاداری، به رقص و پایکوبی بپردازند. بنا بر وصیت او، همه‌ساله در روز فوت او، کسی عزاداری نمی‌کند. بلکه مراسم خاص شاد در چابهار برگزار می‌شود.

از خود شخصیت سید غلام رسول که بگذریم، باید درباره آرامگاه سید غلام رسول صحبت کنیم. آرامگاه سید غلام رسول با سایر ابنیه تاریخی و جاهای دیدنی چابهار تفاوت دارد. این آرامگاه از نظر ظاهری شبیه به ساختمان‌های قدیمی هند است. در حقیقت در ساخت این آرامگاه از سبک معماری هندی استفاده کرده‌اند. آرامگاه سید غلام رسول به رنگ سفید است و ظاهری بسیار خاص دارد. همین ظاهر خاص، گردشگران را مجذوب می‌کند. شما هم اگر می‌خواهید چند عکس یادگاری خاص از سفرتان به چابهار داشته باشید، سری به آرامگاه سید غلام رسول بزنید.

آدرس: چابهار، بلوار شهید ریگی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

۲۰. گورستان جن تیس | ترسناک ترین جای دیدنی چابهار

گورستان جن از جمله ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران به حساب می‌آید. این گورستان در یکی از روستاهای نزدیک چابهار که از توابع این بندر به حساب می‌آید قرار دارد. روستای تیس از جمله قدیمی‌ترین روستاهای جنوب ایران است. قدمت این روستا به صدها سال پیش و حتی قبل دوران اسلام باز می‌گردد. جالب است بدانید که در کتب تاریخی، هم‌زمان با حمله اسکندر مقدونی به ایران، تمدن در روستای تیس وجود داشت. جالب است بدانید که در میان این روستای قدیمی، قبرستانی مرموز وجود دارد که بر اساس نظر کارشناسان، قدمت آن به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد! ابعاد سنگ قبرهای این گورستان است که آن را به یک گورستان مرموز تبدیل می‌کند. در این گورستان می‌توانید شاهد سنگ قبرهای بسیار بزرگ و عظیم‌الجثه باشید. همین موضوع باعث شده تا داستان‌هایی ماورایی درباره گورستان روستای تیس بیان کنند.

بر اساس نظر مردم محلی، این گورها به اجنه تعلق دارند. آن‌ها تصور می‌کنند که جن‌ها، مردگان خود را در حصار سنگ‌های این گورستان دفن می‌کنند. جالب است برخی مردم محلی با جدیت باور دارند که هنگام شب، اجنه برای عزاداری بالا قبر از دست رفتگان خود می‌روند و مرثیه سرایی می‌کنند. همچنین آن‌ها معتقدند که اگر هنگام شب کسی از این قبرستان عبور کند، جن‌ها او را نفرین می‌کنند و عذابی سخت در انتظار اوست! هنوز هم اطلاعات دقیق علمی درباره این گورستان وجود ندارد. پس بهتر است محض احتیاط، هنگام شب از این گورستان دیدن نکنید! حس مرموزی که بازدید از این گورستان شما را فرا می‌گیرد را هیچگاه فراموش نخواهید کرد!

آدرس: شهرستان چابهار، روستای تیس

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

 

۲۱. باغ گیاه شناسی چابهار، سفر به دل تازگی و طراوت

جاهای دیدنی چابهار

باغ گیاه شناسی چابهار از باغ‌های زیبایی است که در لیست جاهای دیدنی چابهار قرار دارد. این باغ که در روستای تیس چابهار قرار دارد با نام باغ گیاه شناسی تیس هم شناخته می‌شود. باغ تیس حدود ۴۰۰۰ گونه متفاوت از گیاهان بومی و غیربومی را در خود پرورش می‌دهد که در بین این گیاهان، گیاهان نادر و کمیابی که در معرض خطر نابودی کامل قرار دارند هم دیده می‌شود.

اطلاعات بازدید از باغ گیاه‌ شناسی چابهار:

قیمت بلیت:‌ رایگان

آدرس باغ گیاه‌شناسی چابهار:‌‌ استان سیستان و بلوچستان، چابهار، پنج کیلومتری شمال غربی چابهار، روستای تیس، جاده تیس

مسیر دسترسی به باغ گیاه شناسی چابهار:‌ در روستای تاریخی تیس دیدنی‌های مختلفی وجود دارد که از جمله‌ی این دیدنی‌ها، باغ گیاه‌شناسی چابهار است. برای رفتن به این باغ، در مسیر جاده چابهار قرار بگیرید. قبل از رسیدن به چابهار و در فاصله‌ی پنج کیلومتری از بندر، به سمت روستا تیس بروید.

با خواندن این مطلب فهمیدیم که جاهای دیدنی چابهار کجاست ، حالا شما از تجربه سفرتان برای ما بنویسید. اگر به این شهر دیدنی سفر کرده‌اید، کدام یک از جاهای دیدنی آن را به داوین ادونچری ها پیشنهاد می‌دهید؟ ما منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

× .