رشته موج سواری

موج سواری

فهرست مطالب

موج سواری 

موج سواری یک ورزش هیجان انگیز و پرانرژی است که برای انجام دادن این ورزش به لوازم و تجهیزات متعددی نیاز دارید که می‌بایست بر اساس مهارت خودتان آن‌ها را انتخاب کنید.

موج سواری
موج سواری

رشته موج سواری:

 موج‌رانی از ورزشهای روی آب است که در آن موج سوار زمانی که در قسمت جلوی موج قرار می‌گیرد روی تخته می‌ایستد و با قدرت موج حرکت خواهد کرد.

بومی‌های جزیره‌های فیجی، تاهیتی و هاوایی  از هزار سال پیش کاری شبیه به موج سواری را انجام داده و  آنها با تخته‌های چوبی برای ماهیگیری به آب می‌رفتند و در زمان بازگشت با موج به ساحل بازمی‌گشتند.

موج سواری
موج سواری

در سال ۱۷۷۸ این رویداد توسط یک دریانورد بریتانیایی در تاهیتی دیده و ثبت شده و در سال ۱۹۰۵ اولین مدرسهٔ موج سواری در آمریکا شروع به کار کرد و در دههٔ ۱۹۶۰ تغییرات اساسی در ساخت تخته‌ها روی داد و در سال ۱۹۷۰ اولین مسابقات این رشته برگزار شد.

ابتدایی‌ترین تخته‌ها بسیار بلند و بدون فین بوده که بعدها به آن یک فین بزرگ برای کنترل بیشتر در موج اضافه شده بودند که کاری شبیه به سکان را انجام می‌دادند.

بعدها برای جهت دهی بهتر و حرکات نمایشی به جای یک فین بزرگ از ۲ تا ۶ فین کوچکتر استفاده شد که مانور بردها را بسیار بالا برد و تخته‌ها کوتاهتر شدند.

در حال حاضر پر طرفدارترین تخته‌ها برای مسابقات حدود ۱٫۵ متر با ۳ فین هست اما هنوز هم از تخته‌های بلند با ارتفاع حدود ۳ متر با یک فین بلند افراد مختلف استفاده میکنند که مسابقات مخصوص به خود را دارد.

موج سواری
موج سواری

بزرگترین موجی که در رکوردهای جهانی گینس ثبت شده‌است مربوط به موج ۲۳٫۸ متر بوده که توسط «گرت مَکنامارا» در شهر نَزَره کشور پرتغال ثبت شده‌است.

از دیگر رشته‌های مرتبط  می‌توان به پدل بردینگ، ورزش ابی پشت قایق،  بادبانی،  با بدن و … اشاره کرد.

گروه ماجراجویی داوین

× .