رژیم کراس فیت چیست؟

فهرست مطالب

بررسی فواید و برنامه غذایی اصلی

در مورد رژیم کراس فیت چه می دانید؟ تمرینات انجام شده در باشگاه های ورزشی کراس فیت شدید و سریع است. این تمرینات به شکل روزانه تغییر می کنند و شامل مواردی مثل ژیمناستیک، وزنه برداری و تمریناتی برای قلب و عروق (مثلا دویدن و غواصی) می شوند. برای بهترین عملکرد، نیاز است تا انرژی کافی را داشته باشید. در واقع تغذیه به عنوان پایه و مبنای تمرینات کراس فیت می باشد و برای بهبود عملکرد بسیار مفید است. 

رژیم کراس فیت چیست؟

رژیم کراس فیت سطح متوسطی از کربوهیدرات ها را می طلبد و از کل مواد غذایی، به مصرف غذاهای گیاهی، پروتئین های لخم و چربی های سالم تاکید دارد. به عنوان یک راهنمای کلی، وب سایت CrossFit به ورزشکاران “خوردن گوشت و سبزیجات، آجیل و دانه های خوراکی، مقداری میوه، نشاسته کم و مصرف نکردن قند” را توصیه کرده و نیز اشاره دارد که این مصرف به تنها در حد نیاز برای تمرینات باشد و منجر به ایجاد چربی نشود.

 

بیشتر پیشنهادات غذایی در رژیم کراس فیت براساس «رژیم زون ای» است که 20 سال قبل توسط باری سیرز (زیست شیمیدان) بسط داده شده است. رژیم کراس فیت ، برای کنترل قند خون و کاهش التهاب در بدن طراحی شده که ممکن است گرسنگی را کاهش داده و خطر بیماری های مزمن مانند چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همچنین کاهش التهاب در بدن ممکن است روند ریکاوری پس از تمرینات سخت را بهبود بخشد.

برای اینکه یک رژیم غــذایی متعادل، زون ای و بر طبق رژیم کراس فیت داشته باشید، لازم است تا بشقاب خود را به سه قسمت تقسیم کرده و آنرا با موارد زیر پر کنید:

  • 1/3 پروتئین: گزینه ها در این قسمت شامل سینه مرغ بدون پوست، گوشت بدون چبی و لبنیات کم چرب می شوند.
  • 2/3 کربوهیدرات های سالم: بر روی سبزیجات رنگی و بدون نشاسته و نیز میوه هایی با شاخص گلیسمی پایین (قند پایین) تاکید داشته باشید.
  • میزان کمی از چربی های کم تک غیر اشباع: روغن زیتون، آووکادو و آجیل جات می توانند جزء گزینه های شما باشند.

دکتر سلام توصیه می کند که «رژیم زون» را به مدت چهار هفته رعایت کرده و سپس آن را بر اساس نیازهایتان تغییر دهید. قابل ذکر است که همه مربیان کراس فیت  نیز توصیه های رژیمی مشابهی را ارائه نمی کنند. بعضی از آنان رژیم غذایی پائولو را توصیه می کنند که در آن محصولات لبنی، غلات و حبوبات به طور کامل حذف شده اند.

همچنین می توانید رژیمی مرکب از هر دوی این رژیم ها را رعایت کنید. علاوه بر این، می توانید رژیم غذایی خود را براساس سبک زندگی گیاهخواری تان تغییر دهید.

 

قوانین رژیم کراس فیت

رژیم کراس فیت که بر رژیم زون نیز مبتنی است، به شما پیشنهاد می دهد که 40% کالری هایتان را از کربوهیدراتها، 30% از پروتئین و 30% از چربی بدست آورید؛ اما در عین حال به ما می گوید ورزشکاران حرفه ای ممکن است چربی بیشتری نیاز داشته باشند.

برای ساده تر شدن رژیم کراس فیت و جهت اطمینان از اینکه نسبت مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کنید، غذاها به سه دسته بلوک های پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی دسته بندی می شوند. این بلوک ها همچنین باعث افزایش تعادل در وعده های غذایی و میان وعده ها می شود.

× .