اهمیت صبحانه خوردن

فهرست مطالب

با صرف صبحانه، سوخت و ساز بدن شما آغاز می‌شود و همین امر به شما در سوزاندن کالری در طول روز کمک می‌کند. همچنین، صبحانه انرژی لازم برای انجام کارها را به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا در محل کار یا مدرسه تمرکز لازم را داشته باشید. این‌ها تنها چند دلیل کوچک برای اثبات اهمیت مصرف این وعده اصلی غذایی است.

عده‌ای به بهانه‌های مختلفی از جمله نداشتن وقت کافی یا تلاش برای کاهش وزن، از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند. این در حالیست که آن‌ها از آسیبی که در اثر این کار به بدنشان وارد می‌کنند، مطلع نیستند. مطالعات بسیاری نشان داده که خوردن صبحانه به حفظ سلامتی، از جمله تقویت حافظه و تمرکز و پایین آمدن کلسترول بد (LDL) کمک کرده و احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و اضافه وزن را کاهش می‌دهد. در این مقاله دلایل اهمیت مصرف صبحانه و عواقب عدم مصرف این وعده غذای مهم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دلایل اهمیت صبحانه در رژيم غذایی

تقویت و بهبود سوخت و ساز بدن

صبح‌هنگام و زمانی‌که از خواب بیدار می‌شوید، سطح قند خونتان به طور طبیعی کم است. زیرا بدن شب گذشته از ذخایر قند خود برای سوخت رسانی استفاده کرده است. این امر باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن شما به طور خودکار آغاز شود، به همین دلیل است که صبح‌ها احساس لاغری می‌کنید. اما، هنگامی که یک صبحانه غنی از مواد مغذی می‌خورید، مجدداً سوخت و ساز بدنتان آغاز می‌شود، تا از این طریق انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه تامین گردد.

در حقیقت، نیاز بدن به صرف صبحانه بخشی طبیعی از ساعت بیولوژیکی بدن یا هسته ماوراکیسماتیک (SCN) است. این نیاز طبیعی را مدیون اجدادمان هستیم. زیرا، انسان‌های نخستین فقط در ساعات روز قادر به شکار غذا بودند، زیرا در طول شب قدرت بینایی ضعیفی داشتند. بنابراین، خوردن صبحانه پس از بیدار شدن، یک نیاز طبیعی برای بقا بوده و با تقویت متابلیسم، انرژی روزانه شما را تامین می‌کند.

جلوگری از چاقی و اضافه وزن

چاقی و ارتباط آن با نخوردن صبحانه

اگر اهل میل کردن وعده صبحانه نیستید، بدن خود را از سوخت مورد نیاز برای شروع روز محروم می‌کنید. در نتیجه، بدن انرژیی کافی برای انجام کارهای روزانه را نخواهد داشت.

این امر منجر به پرخوری در طول روز می‌شود. کسانی که کربوهیدرات فرآوری شده فراوانی مانند غلات شیرین، انواع شیرینی، نان سفید، ژله و سایر غذاهای فرآوری شده را برای صبحانه انتخاب می‌کنند نیز دچار پرخوری می‌شوند.

به این دلیل که بدن قندها و نشاسته‌های موجود در غذاهای فرآوری شده را به سرعت سوزانده و در نتیجه، قند و نشاسته بیشتری طلب می‌کند. پس اگر قصد دارید وزنتان را کاهش دهید، اولاً نباید از وعده صبحانه غافل شوید، دوم این‌که از خوردن شکر، نشاسته و خوراکی‌های فرآوری شده هنگام صرف صبحانه اجتناب کنید.

تاثیرات مثبت بر حالات روحی و عملکرد مغز

صرف صبحانه را نباید صرفاً روشی برای حفظ (یا از دست دادن) وزن دانست. صبحانه، به عنوان وعده اصلی، نقش مهمی در نحوه عملکرد مغز دارد. مغز اندام پیچیده‌ای است که برای داشتن عملکرد بهتر، به مواد مغذی مختلفی نیاز دارد. به همین دلیل است که بیشتر افرادی که صبحانه نمی‌خورند، احساس کسلی و خواب آلودگی دارند.

اما به همان اندازه که صبحانه برای عملکرد مغز شما مهم است، نوع صبحانه‌ای که می‌خورید نیز اهمیت دارد. طبق مطالعه‌ای که در سال 2012 در مجله بریتانیایی تغذیه منتشر شد، خوردن وعده صبحانه به تقویت حافظه، بهبود خلق و خو و افزایش تمرکز کمک می‌کند. مطالعه دیگری که در مجله اطفال ایتالیایی منتشر شده است، نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند، نسبت به افرادی که از صرف آن اجتناب می‌کند، به مقدار بیشتری نیازهای غذایی توصیه شده روزانه خود را تأمین می‌کنند.

× .